Optimalisatie
Optimalisatie is voor iedere organisatie zowel een middel als een doel. De Kern Academy verstaat onder optimalisatie het samenspel tussen de ‘harde’ aspecten in een organisatie en de ‘zachte’ aspecten. Of het technisch en het sociale domein.
Onder harde aspecten verstaan wij zaken als (werk)processen, bedrijfsvoering, beleid en besturingssystemen.
Onder de zachte aspecten verstaan wij zaken als leiderschap, samenwerking, kennis, vaardigheden, attitude, medewerkerstevredenheid en het welzijn en de mindset van medewerkers.
Om te excelleren als organisatie is het belangrijk om de juiste balans te hebben tussen de harde en zachte aspecten van een organisatie. Doorslaan op de harde aspecten kan bureaucratie en overorganiseren veroorzaken dat weer zijn neerslag heeft op welzijn, motivatie en werkplezier en de creativiteit uit een organisatie haalt. Doorslaan op de zachte aspecten kan inefficiency veroorzaken, onvoldoende focus op doelstellingen en suboptimale werkprocessen. De Kern van optimalisatie is balans en dat is maatwerk en afhankelijk van het type organisatie.
Quickscan
De Kern Consultancy ondersteunt organisaties bij het vinden van de ideale balans van optimalisatie. We beginnen ieder optimalisatietraject met een intake en een quickscan. De quickscan is een brede analyse waarbij in kaart wordt gebracht waar bij de organisatie de optimalisatiekansen liggen. Dit kan enorm variëren van ander leiderschap naar een betere besturingssystematiek en van operational of service excellence naar tevreden en gemotiveerde medewerkers, nogmaals: Maatwerk! De resultaten van de quickscan worden besproken met de organisatie, waarna een gezamenlijk plan wordt ontwikkeld om de gewenste verandering naar optimalisatie in te zetten.
Het vervolg
Na de quickscan gaan wij met u de resultaten door spreken en maken wij samen met u een plan voor het verandertraject. De Kern van dit plan:
– Blijvend veranderen (borging is het belangrijkst)
– Een gezamenlijke aanpak
– Meetbare verbetering/verandering
– Planmatige aanpak